امواج رادیویی، آبی بر آتش عصب درد

برای درمان دردهای شدید، درمان های جدید و بی خطر به تدریج جایگزین روش های قدیمی مانند جراحی و تزریق کورتون شده اند. برای درمان درد های شدید و طولانی مدت مانند کمر درد و زانو درد، تخریب با امواج رادیویی یکی از بهترین گزینه ها است. در این روش از گرمای الکتروترمال (تبدیل مستقیم برق به حرارت) استفاده می شود و عصب درد به طور موقت از کار می افتد. به این ترتیب پیام درد به مغز انتقال داده نمی شود و درد بیمار به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.
تخریب اعصاب درد با امواج رادیویی برای اولین بار برای درمان درد مفصل فاست کمری (مفاصل كوچكي كه در دو طرفه مهره ها قرار دارند و آسيب آن ها باعث كمر درد می شود) و عصب‌ سه‌قلو یا نورالژي‌ تري‌ ژمينال‌ (یك‌ بیماری‌ عصبی‌ كه‌ باعث‌‌ درد شدید صورت‌ می شود) به کار رفت. در حال حاضر تخریب عصب درد با امواج رادیویی برای بسیاری از دردهای شدید مانند درد کمر، عصب گردنی و آرتروز به کار می رود. این نوع درمان دارای فواید زیر است:

  • دوره نقاحت کوتاه تری را به بیمار تحمیل می کند.
  • دامنه حرکت بیمار افزایش پیدا می کند.
  • نیاز به مصرف مسکن کاهش می یابد.
  • کیفیت زندگی بیمار بهتر می شود.

تخریب به دو روش پالسی و مداوم انجام می شود

تخریب اعصاب درد با امواج رادیویی به دو روش پالسی و مداوم انجام می شود. با روش تخریب به صورت مداوم، نتایج حاصل در طولانی مدت باقی می مانند. اما از آنجایی که گرمای بدون وقفه الکتروترمال ممکن است باعث مشکلاتی شود، روش پالسی جایگزین آن شد. روش تخریب به صورت پالسی، به بی حسی کمتری نیاز دارد و تکرارپذیرتر است.

این مطلب را از دست ندهید!
ورود به فاز درمانی با رادیو فرکانس

نتایج بعد از تخریب با امواج رادیویی

بعد از تخریب با امواج رادیویی، کاهش چشمگیری در درد بیمار ایجاد می شود. به طوری که کاهش درد بیش از 75 درصد خواهد بود. عوامل زیر روی نتایج کار و میزان تأثیرگذاری این روش مؤثر هستند:

  • این که آیا عصب تخریب شده همان عصب ایجاد کننده درد است یا خیر.
  • وجود سایر مشکلات و بیماری هایی که ممکن است اثراتی را روی درد بیمار داشته باشند.
  • مدت ماندگاری نتایج در افراد مختلف با هم متفاوت است.

نتیجه درمان بعد از تخریب با امواج رادیویی چه مدتی باقی می ماند؟

برخی بیماران تا آخر عمر از دردهای شدید کمر ، زانو یا گردن خلاص می شوند. برخی بیماران نیز بعد از 6 تا 8 ماه نیاز به درمان دوباره پیدا می کنند. برای تعیین دقیق مدت ماندگاری نتایج باید ابتدا به سؤالات زیر پاسخ داده شود:

  • تخریب با امواج رادیویی در چه قسمتی از بدن قرار است انجام شود؟
  • علت دقیق ایجاد درد چیست؟

ممکن است بیمار بلافاصله بعد از درمان کاهش چشمگیری در درد خود احساس نکند، اما به مرور زمان بهبود درد ایجاد می شود. در بیشتر بیماران، نتایج بعد از تخریب با امواج رادیویی، بین 6 ماه تا یک سال باقی می مانند.

تجربه موفق بیماران

یکی از بیماران درمان شده با امواج رادیویی از تجربه موفق خود اینچنین یاد می کند:
“تخریب عصب درد با امواج رادیویی زندگی مرا متحول ساخت؛ در گذشته ناچار بودم به خاطر زانو درد شدید داروهای استروئیدی را تزریق کنم؛ متأسفانه هر بار تزریق تنها تا دو هفته باعث تسکین درد می شد. علاوه بر پا درد، دچار آسیب مفصل کمر، دیسک کمر و لگن درد هم بودم. داروهای استروئیدی باعث تخریب استخوان می شوند، به همین خاطر پزشکان توصیه کردند که تزریق استروئید برای من خطرناک است. تا این که یکی از پزشکان مرا به کلینیک کنترل و مدیریت درد معرفی کرد و من تحت درمان با امواج رادیویی قرار گرفتم. اکنون می توانم بعد از مدت ها روی پاهای خود راه بروم و دوباره به زندگی خود بازگردم. البته اعصاب دوباره رشد می کنند و بعد از مدتی لازم است درمان دوباره انجام شود. اما دوره های زمانی بین جلسات درمان بسیار معقول و مناسب هستند.”

این مطلب را از دست ندهید!
امواج رادیویی برای درمان درد کدام بیماران مناسب است؟

منابع

http://coloradopain.co/
http://www.medhelp.org/

‫0/5 ‫(0 نظر)
اشتراک گذاری مطلب: