بهترین درمان های خانگی برای تنگی کانال نخاعی کمر

بهترین درمان های خانگی برای تنگی کانال نخاعی کمر

تنگی کانال نخاعی در پزشکی به عنوان یک وضعیت تعریف شده است که در آن فضایی در ستون فقرات که نگهدارنده نخاع است، تنگ شده و باعث ایجاد فشار بر روی نخاع و ریشه‌های عصبی اطراف آن خواهد شد. این افزایش فشار می‌تواند منجر به علائم بسیاری از جمله درد، ناراحتی، کرختی و ضعف در کمر و اندام‌های تحتانی شود. روش‌های مرسوم مانند دارو و جراحی اغلب این اختلال را تسکین می‌دهند، اما بعضی از افراد برای کاهش علائم این بیماری، به دنبال درمان‌های خانگی تنگی کانال نخاعی کمر هستند.

یکی دیگر از مزیت‌های درمان‌های طبیعی و خانگی این است که استفاده از این روش‌ها کیفیت کلی زندگی را نیز بالا خواهند برد. در این مطلب، برخی از بهترین درمان‌های طبیعی برای بیماری تنگی کانال نخاعی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این‌ موارد شامل درمان‌های جایگزین و گیاهی هستند که می‌توانند تفاوت قابل توجهی در مدیریت این وضعیت چالش برانگیز ایجاد کنند.

درک معنای تنگی کانال نخاعی: علل، تشخیص و گزینه‌های درمانی

تنگی کانال نخاعی یک اختلال پیچیده و اغلب مزمن است که هزاران نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مدیریت بهتر این وضعیت و جستجوی درمان‌های مناسب، ضروری است که علل، تشخیص و گزینه‌های درمانی فعلی آن را درک کنیم.

تنگی کانال نخاعی چیست؟

بهترین درمان های خانگی برای تنگی کانال نخاعی کمر

همانطور که قبلاً اشاره شد، تنگی کانال نخاعی یک وضعیت پزشکی است که با تنگ شدن فضای نگه‌دارنده نخاع همراه است و می‌تواند بر روی نخاع و ریشه‌های عصبی که از آن منشعب شده‌اند، فشار ایجاد کند.

این فشار می‌تواند منجر به علائم مختلفی از جمله درد، کرختی، ضعف در کمر و اندام‌های تحتانی و همچنین مشکلات در تعادل و هماهنگی شود. این وضعیت به طور معمول بخش‌های سرویکال (گردن) و لومبار (کمر) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علل تنگی کانال نخاعی

چندین عامل می‌توانند به بروز تنگی کانال نخاعی منجر شوند، از جمله:

  • سن: با بالا رفتن سن، ممکن است که ستون فقرات و کانال نخاعی به صورت طبیعی دچار مشکل شوند. این موضوع باعث تخریب دیسک‌های نخاع، ضخیم شدن رباط‌ها و تشکیل اسپورهای استخوانی خواهد شد و در نتیجه تنگی کانال نخاعی را به همراه خواهند داشت.
  • استئوآرتریت: بیماری استئوآرتریت یا همان آرتروز می‌تواند موجب تخریب غضروف در ستون فقرات شود که منجر به تشکیل اسپورهای استخوانی و تنگ شدن کانال نخاع خواهد شد.
  • وراثت: برخی افراد ممکن است به صورت ارثی دارای مشکل در ستون فقرات یا کانال نخاعی باشند.
  • صدمات و آسیب‌ها: حوادث یا صدمات وارده بر ستون فقرات می‌توانند باعث شکستگی‌ استخوان‌های آن شوند که ممکن است به تنگ شدن کانال نخاع منجر شود.
  • تومورها: رشد غیرطبیعی سلولی درون کانال نخاع می‌تواند منجر به اعمال فشار بر روی نخاع و ریشه‌های عصبی اطراف آن شود.

تشخیص

تشخیص تنگی کانال نخاعی معمولاً شامل ترکیبی از آزمایش‌های فیزیکی، ارزیابی سوابق پزشکی و آزمایش‌های تصویربرداری است. در طی آزمایش فیزیکی معمولا یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای، دامنه حرکت، رفلکس‌ها و قدرت شما را ارزیابی کرده و نشانه‌هایی از فشار ریشه‌های عصبی را بررسی می‌کند.

از آزمایش‌های تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) و سی‌تی اسکن، برای به تصویر کشیدن وضعیت نخاع و شناسایی هرگونه اختلال یا ناهنجاری دیگر استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که هرگونه از دست دادن کنترل روده و مثانه، ضعف مداوم و شدید (افتادگی پا) یا ناتوانی در ایستادن و راه رفتن که بیش از یک یا دو روز ادامه داشته باشد نیازمند مراجعه به پزشک است.

گزینه‌های درمان

چندین گزینه‌ درمانی موجود است که از مصرف دارو تا روش‌های جراحی متغیر است. انتخاب روش درمان به شدت بیماری و نیازهای شخص بستگی دارد.

برخی از برجسته‌ترین گزینه‌های درمان شامل موارد زیر است:

  • داروها: داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه، مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (ان‌اِس‌ای‌ای‌ها)، می‌توانند در کاهش درد و التهاب کمک کنند. در موارد شدید‌تر، ممکن است داروهای تجویزی، مانند شل کننده عضلات، مورفین ها یا تزریق‌ کورتیکواستروئید توصیه شود.
  • جراحی: در مواردی که مصرف بهترین دارو برای تنگی کانال نخاعی به اندازه‌ کافی جواب نداده باشند، ممکن است نیاز باشد جراحی کانال نخاع انجام شود. گزینه‌های جراحی شامل روش‌های تسکینی (مانند لامینکتومی یا فورامینوتومی) و انبساط نخاعی است.

7 روش خانگی و طبیعی برای درمان تنگی کانال نخاعی

7 روش خانگی و طبیعی برای درمان تنگی کانال نخاعی

برای افرادی که به دنبال روش‌های کاربردی و خانگی برای مدیریت تنگی کانال نخاعی هستند، درمان‌های طبیعی (بدون نیاز به عمل جراحی) می‌توانند مکمل یا جایگزین مناسبی برای مداخلات پزشکی مرسوم باشند. با گنجاندن این درمان‌های طبیعی در روتین روزانه‌ خود که برخی در خانه نیز قابل انجام است، شما می‌توانید کنترل سلامتی نخاعی خود را به دست گرفته و به سوی نتایج بهتر حرکت کنید.

1. فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک جزء حیاتی در برنامه درمان تنگی کانال نخاعی است. یک فیزیوتراپیست ماهر باید یک برنامه تمرین شخصی‌سازی شده را طراحی کند که باعث تقویت قدرت، انعطاف‌پذیری و تعادل بدنی بشود.

این تمرینات می‌توانند به کاهش درد، التهاب و ارتقاء وضعیت سلامت نخاعی کمک کنند. علاوه بر این، فیزیوتراپیست‌ها باید در مورد حرکات صحیح بدنی و فرم قرارگیری بدن، بیمار را راهنمایی کنند. زیرا، این موضوع در کاهش علائم بیماری التهاب نخاعی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Back and Musculoskeletal Rehabilitation، بهترین مداخلات فیزیوتراپی برای تنگی کانال نخاعی شامل تمرینات انعطاف‌پذیری، تثبیت و تقویت عضلات است. موبیلیزیشن مفصل هم بر اساس داده‌های بررسی‌شده گزینه‌ قابل قبولی برای کاهش علائم این بیماری است.

2. یوگا

یوگا و تمرینات کششی می‌توانند برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی بسیار مفید باشند. این تمرینات انعطافی، عضلات اصلی را تقویت کرده و به حفظ تعادل بدن کمک می‌کنند. حرکات آهسته یوگا و تمریناتی که بر روی نخاع تمرکز دارند، مانند حرکت گربه-گاو، حرکت وضعیت کودک و حرکت مار، می‌توانند باعث آرامش عضلات و کاهش سفتی و درد کمر بشوند.

3. طب سوزنی

طب سوزنی یک  روش تراپی در چین باستان است که شامل وارد کردن سوزن‌های نازک به نقاط خاص بدن برای تحریک جریان انرژی یا ‘چی’ است. این تراپی می‌تواند رویکرد طبیعی‌ای برای کاهش درد بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی را فراهم کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی کمک کند. یک متاآنالیز انجام شده در سال 2013 و منتشر شده در مجله Complementary Therapies in Medicine نشان می‌دهد که طب سوزنی به همراه روش‌های درمانی استاندارد، می‌تواند به بهبود نتایج درمانی بیمارانی که با تنگی کانال نخاعی روبرو هستند، کمک کند.

4. تراپی به کمک گرما و سرما

تراپی به کمک گرما و سرما یکی از راهکارهای طبیعی است که بسیاری از بیماران برای آرام کردن علائم تنگی کانال نخاعی از جمله تنگی کانال مرکزی یا فورامینال، از آن استفاده می‌کنند. هر دو نوع تراپی سرد و گرم روش‌های عالی مدیریت درد هستند، زیرا ایمن، رایگان و عاری از عوارض جانبی می‌باشند.

در گرما تراپی عضلات متشنج ریلکس می‌شوند، جریان خون و حرکت مواد مغذی در بدن افزایش می‌یابد و همچنین درد کمر کاهش پیدا می‌کند. استفاده از کمپرس گرم یا حمام آب گرم، به طرز قابل توجهی درد ناشی از این بیماری را تسکین می‌دهد.

از سوی دیگر، تراپی سرد می‌تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند که به نوبه‌ی خود در بهبود درد کمک خواهد کرد. تراپی سرد دمای پوست و عضلات، جریان خون و فرایندهای متابولیک را کاهش می‌دهد.

5. بازخورد زیستی

بازخورد زیستی (Biofeedback) شامل استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی برای نظارت بر عملکردهای فیزیولوژیک بدن و ارائه بازخورد زمانی به بیمار است. این مداخله به بیماران این امکان را می‌دهد که یاد بگیرند چگونه واکنش‌های فیزیولوژیک خود را تغییر دهند تا درد را کاهش داده و سلامت عمومی خود را بهبود بخشند.

اگرچه تحقیقات محدودی به طور خاص در خصوص بازخورد زیستی برای تنگی کانال نخاعی وجود دارد، اما این روش برای درمان درد مزمن، از جمله کمردرد، استفاده شده است. بازخورد زیستی با ترویج آرامش و افزایش خودآگاهی ممکن است بهبود کیفیت زندگی افرادی که از بیماری تنگی کانال نخاعی رنج می‌برند را تسهیل کند.

6. مدیتیشن

مدیتیشن می‌تواند برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی مفید باشد، زیرا ثابت شده است که به کاهش درد کمر کمک می‌کند و کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد. بی‌حرکت نشستن و تمرکز بر تنفس می‌تواند به مدیریت درد و ترویج آرامش کمک کند.

مطالعات نشان داده‌اند که رابطه واضحی بین مدیتیشن و تسکین درد وجود دارد. یک آزمایش بالینی در سال ۲۰۱۶ که در مجله Complementary Therapies in Medicine منتشر شد، نشان داد که مدیتیشن منجر به بهبود علائم بیماران مبتلا به درد مزمن در قسمت پایین کمر می‌شود.

علاوه بر این، مدیتیشن در کنترل احساسات هیجانی، افزایش تمرکز، مدت توجه و حافظه نیز موثر است. تمام این موارد می‌توانند برای افرادی که با بیماری تنگی کانال نخاعی مواجه هستند، مفید باشند.

7. روش‌های گیاهی

برخی مکمل‌های گیاهی به کاهش درد و التهاب مرتبط با تنگی کانال نخاعی کمک می‌ کنند. به عنوان مثال، زردچوبه حاوی  کورکومین است که در واقع یک ترکیب ضد التهاب طبیعی محسوب می‌شود و ثابت شده است که اثرات تسکینی دارد. همچنین زنجبیل نیز دارای خواص ضد التهابی است و با متوقف کردن تولید ترکیبات التهابی در بدن، درد را کاهش می‌دهد.

مکمل‌های دیگر مانند بوسوولیا و اسیدهای چرب امگا-۳ نیز ممکن است به کاهش درد ناشی از التهاب نخاعی کمک کرده و امکان تسکین علائم ناشی از این بیماری را فراهم کنند. با این حال، مشورت با یک پزشک حرفه‌ای پیش از شروع مصرف هر مکمل غذایی جدیدی ضروری است.

مطلب مرتبط: ورزش های مضر برای تنگی کانال نخاع

تمرین‌ها و حرکات کششی برای درمان بیماری تنگی یا تورم کانال نخاع در خانه

احتمالاً بهترین درمان برای بیماری تنگی کانال نخاع شامل مراجعه به یک متخصص درد می‌باشد، اما در اینجا تعدادی پیشنهاد برای برنامه فیزیوتراپی خانگی ارائه شده است. اگر شما شاهد داشتن یکی از معیارهای ذکر شده هستید و هیچ یک از علائمی که نیاز به مراجعه به پزشک دارند را در خود نمی‌بینید، راه‌هایی برای مدیریت این بیماری به کمک خودتان وجود دارد.  برای بهبود بیماری تنگی کانال نخاعی، حفظ انعطاف پذیری و پایداری نخاع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از تمرینات زیر برای کاهش درد و التهاب موثر خواهد بود:

انجام حرکات بدنی برای افزایش انعطاف پذیری و تحرک ستون فقرات

کشش مخالف بازو و پاها در حالت خوابیده

تمرین‌ها و حرکات کششی برای درمان بیماری تنگی یا تورم کانال نخاع در خانه

در حالتی که در تصویر بالا نشان داده شده است، بر روی زمین یا وسایل ورزشی مخصوص دراز بکشید. یک زانو را به اندازه ۹۰ درجه خم کنید. آن دستی که در همان سمت زانوی خم شده است را به سمت دیوار دراز کنید. سپس دست دراز شده را تا جایی که می‌توانید بدون صاف کردن زانو به سمت دیوار بکشید. همچنین پای مخالف دست را نیز به سمت بیرون بکشید. برای ۵ ثانیه بدن خود را در این حالت نگه دارید و سپس روی طرف مخالف تکرار کنید.

حرکت زانو به سمت سینه

حرکت زانو به سمت سینه

همانند حالتی که در تصویر بالا نشان داده شده است، پشت خود را روی زمین یا فرش فشار دهید. با استفاده از دست‌های خود، یک زانو را به سمت سینه خود بکشید. بدن خود را به مدت 30 ثانیه در این وضعیت قرار دهید. این تمرین نیاز به 10 بار روی هر دو پا دارد.

تیلت لگن

تیلت لگن

در این حالت همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، لگن خود را به عقب بکشید و کمر را به زمین یا مت ورزشی فشار بدهید. برای ۵ ثانیه خود را در این حالت نگه دارید و سپس استراحت کنید. این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

پایداری ستون فقرات

حشره‌ مرده (Dead bugs)

درمان خانگی تنگی کانال نخاعی کمر
ورزش برای تنگی کانال نخاعی

به پشت دراز بکشید و بازوها را امتداد شانه دراز کنید و زانوهایتان را نیز بالا برده و زاویه نود درجه درست کنید. بدن را به مدت ۱۰ ثانیه در این حالت نگه دارید و پشت خود را به زمین فشار دهید در حالی که دست خود را به سمت بیرون کشیده‌اید، به آرامی یک پا را به سمت پایین حرکت دهید. اندام‌های خود را تا جایی حرکت دهید که وضعیت پشت شما بر روی زمین، تغییری نکند.

انعطاف لگن

کشش عضله فلکسور باسن

کشش عضله فلکسور باسن

هر چند که انواع مختلفی از تمرینات کشش‌ عضلات فلکسور باسن وجود دارد، اما این روش از محبوب‌ترین تمرینات ماست. برای این تمرین از یک تخت یا میز استفاده کنید. یک پا را با استفاده از دست‌های خود به سمت سینه بکشید و اجازه دهید پا دیگر به آرامی به سمت قرار بگیرد. این حرکت را به مدت ۲ دقیقه برای هر طرف انجام دهید.

کشش همسترینگ

کشش همسترینگ

مطابق تصویر زیر به پشت دراز بکشید. هر طرف را 2 دقیقه نگه دارید

کشش گاستروکنمیوس

روش های طبیعی درمان تنگی کانال نخاعی

از سطحی مرتفع (مانند گوه تصویر بالا) برای کشش استفاده کنید. هر طرف را 2 دقیقه نگه دارید.

تقویت لگن

حرکت خرچنگی

حرکت خرچنگی

به پهلو دراز بکشید و در حالی که مچ پاهای شما بر روی هم قرار دارند، زانوها را خم کنید. تا زمانی که حرکت را انجام می دهید لگن شما نباید به سمت عقب برود و باید ثابت بماند. برای 2 ثانیه در همین وضعیت بمانید و اینکار را در سه ست با 10 تکرار انجام دهید.

حرکت ابداکشن هیپ خوابیده

حرکت ابداکشن هیپ خوابیده

در وضعیت خوابیده بر روی یکی از پهلوها قرار بگیرید. پاهای خود را به هم چسبیده نگه دارید. در حالی که پاهای خود را به صورت مستقیم نگه داشته اید، یکی از پاها را مطابق تصویر، تا جایی که ممکن است، بلند کنید. مطمئن شوید که لگن یا بالاتنه خود را حرکت نمی‌دهید. برای 2 ثانیه پا را بالا نگه دارید و اینکار را در دو تا سه ست با 15 تکرار انجام دهید.

دوچرخه‌ سواری ثابت

دوچرخه‌ سواری ثابت برای درمان تنگی کانال نخاع

دوچرخه ثابت را با مدت زمان 10 دقیقه شروع کنید و با گذر زمان به 30 دقیقه افزایش دهید. این تمرین همچنین برای حفظ وزن سالم بدن موثر است.

درمان‌های دیگر ممکن است شامل تزریقات برای کمردرد باشد و در شرایط بدتر، جراحی نیز یک گزینه است. در هر دو مورد، مهم است که بر روی افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و استحکام کانال نخاعی کار کنید.

نتیجه‌گیری درمان جامع برای بیماری تنگی کانال نخاعی

راهکارهای طبیعی و خانگی برای درمان تنگی کانال نخاعی می‌توانند تفاوت قابل توجهی در مدیریت این بیماری پیچیده ایجاد کنند. از فیزیوتراپی تا کانابیس طبی، این روش‌های طبیعی یک رویکرد جامع برای کاهش درد، بهبود علائم و افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری را ارائه می‌دهند.

ادغام این روش‌های طبیعی به روتین روزانه شما می‌تواند مزایای فراوانی برای بازیابی کنترل بر سلامت نخاعی و روانی شما فراهم کند. با این حال، مهم است که قبل از امتحان درمان‌های جدید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، حمایت از سلامت نخاعی خود از طریق انتخاب‌های سبک زندگی سالم مانند ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل ضروری است.

پس آیا آماده هستید که قدم بعدی را به سوی زندگی سالم‌تر و راحت‌تر بردارید؟ ما شما را به رزرو وقت در کلینیک فوق تخصصی درد افتخار دعوت می‌کنیم، جایی که تیم متخصصان ما به شما کمک خواهند کرد تا یک برنامه درمانی شخصی‌سازی شده بر اساس نیازها و ترجیحات منحصر به فرد شما تدوین گردد.

سوالات متداول (FAQs)

منابع:

https://lyphe.com/natural-remedies-for-spinal-stenosis/
https://petersenpt.com/at-home-spinal-stenosis-treatment

‫5/5 ‫(1 نظر)
اشتراک گذاری مطلب: