درد کنار زانو چه علتی دارد و چگونه درمان میشود؟

درد کنار زانو

درد کنار زانو غالبا به دلایل مختلفی، از جمله آرتروز («آرتریت ساییدگی»)، آسیب به رباط های جانبی، پارگی منیسک یا رگ به رگ شدن، بروز پیدا می کند. در صورتی که غضروف زانویتان دچار آسیب دیدگی شده باشد، هرگز دردی به نام درد غضروفی را تجربه نخواهید کرد؛ زیرا در غضروف ها هیچ گونه اعصابی وجود ندارند. سوزش و درد زانو بسته به بافت یا ساختار آسیب دیده، یا در قسمت داخلی مفصل زانو (Medial) و یا در قسمت بیرونی این مفصل (Lateral) احساس خواهد شد. علاوه بر درد و سوزش، بیمار ممکن است بی ثباتی مفصل زانو را نیز تجربه کند و حتی با کاهش دامنه حرکتی مواجه شود.

در این مقاله قصد داریم درباره دلایل احتمالی درد کنار زانو در قسمت داخلی و ناحیه خارجی، از جمله نحوه تشخیص و درمان شرایط مختلف، حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

علل درد قسمت داخلی زانو

بخش داخلی زانو متشکل از مجموعه ای از استخوان ها، رباط ها و بافت های نرم است؛ به طوری که همگی این اجزاء در ناحیه نسبتاً کوچکی قرار می گیرند. از آنجایی که این ساختارها متراکم هستند، گاهی اوقات تشخیص دقیق علت درد امری دشوار خواهد بود.

علل درد زانو و کنار زانو

علل شایع درد قسمت داخلی زانو عبارتند از:

استئوآرتریت زانو مدیال کمپارتمنت

استئوآرتریت (OA) زانو با تحلیل تدریجی غضروف لغزنده ای بروز پیدا می کند که انتهای استخوان ران (فمور) و استخوان ساق پا (درشت نی) را می پوشاند. استئوآرتریت غالبا قسمت داخلی زانو را تحت تاثیر قرار می دهد. قسمت داخلی زانو با نام بخش داخلی تیبیوفمورال نیز شناخته می شود.

در صورت بروز OA، بیمار با افزایش اصطکاک بین مفاصل زانو مواجه خواهد شد که این امر نه تنها باعث درد می شود، بلکه دامنه حرکتی زانو را نیز محدودتر می کند. همچنین در چنین شرایطی ممکن است بازسازی غیرطبیعی استخوان نیز رخ دهد که این امر به نوبه خود موجب می شود تا خارهای استخوانی (استئوفیت) ایجاد شوند.

علائم بروز OA در قسمت داخلی زانو عبارتند از:

  • درد قسمت داخلی زانو در حین حرکت یا پس از آن
  • سفتی مفاصل، به ویژه زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید یا پس از پشت سر گذاشتن یک دورۀ عدم تحرک
  • حساسیت به لمس یا تندرنس
  • تورم
  • از دست دادن انعطاف پذیری زانو
  • شنیدن صداهایی مانند صدای رنده کردن یا ترکیدن و همچنین احساس رنده شدن یا ترکیدن مفصل
  • گرفتگی زانو

آرتروز زانو با افزایش سن شدیدتر می شود و ممکن است بر اثر موارد زیر نیز رخ دهد:

  • اعمال فشارهای مکرر به زانو
  • آسیب های قبلی به زانو
  • عوامل دیگری مانند ژنتیک و چاقی

پارگی منیسک داخلی

منیسک غضروفی C شکل است که درست مانند بالشتکی در بین استخوان ران و درشت نی قرار می گیرد. هر کدام از زانوها دارای دو منیسک هستند.

گاهی اوقات، قسمت داخلی منیسک ممکن است دچار پارگی شود که با درد در قسمت داخلی زانو همراه خواهد شد. پارگی منیسک ممکن است کاملا به صورت تصادفی و بر اثر پیچ خوردگی شدید پا در حین ورزش رخ دهد. همچنین گاهی ممکن است پارگی منیسک به دلیل ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن بروز پیدا کند.

علائم پارگی منیسک داخلی عبارتند از:

  • درد در قسمت داخلی زانو
  • گرفتگی یا قفل شدن زانو
  • تورم
  • سفت شدن زانو
  • ناتوانی در صاف کردن کامل زانو یا خم شدن کامل آن
  • احساس خالی کردن زانو

مطلب مرتبط: پارگی مینیسک زانو : علائم، تشخیص و درمان

آسیب MCL

رباط جانبی داخلی زانو (MCL) نواری از بافت فیبری است که از استخوان ران تا استخوان درشت نی امتداد دارد و از داخل زانو می گذرد. وظیفه این رباط حفظ ثبات زانو است و از خمیدگی زانو به سمت داخل جلوگیری می کند.

گاهی اوقات، رباط MCL بیش از حد کشیده می شود که این امر با رگ به رگ شدن یا پارگی کامل یا جزئی این رباط همراه خواهد بود. پارگی MCL معمولاً در شرایطی خاص مانند چرخش یا تغییر جهت ناگهانی در ورزش هایی مانند فوتبال یا بسکتبال رخ می دهد. همچنین گاهی ممکن است که این رباط در اثر ضربه مستقیم به خارج از مفصل زانو، پاره شود.

علائم رگ به رگ شدن یا پارگی MCL عبارتند از:

  • احساس درد در قسمت داخلی زانو. همچنین ممکن است این قسمت به لمس حساس شود.
  • تورم ناگهانی و سریع
  • شنیدن صدای ترکیدن در قسمت خارجی مفصل زانو
  • سفت شدن زانو
  • کبودی
  • احساس بی ثباتی کلی در مفصل زانو

بورسیت پس آنسرین

یکی دیگر از علل درد قسمت داخلی زانو بورسیت پس آنسرین است که در مقایسه با علل دیگر، بروز آن چندان شایع نیست. بورسیت پس آنسرین زمانی رخ می دهد که کیسه پر از مایع موجود در زانو، به نام بورسا، دچار التهاب شود. این کیسه مانند یک بالشتک عمل می کند و در بین استخوان درشت نی و سه تاندون اصلی موجود در ماهیچه نزدیک کنندۀ زانو قرار دارد.

بروز بورسیت پس آنسرین غالبا در افرادی شایع است که به ورزش های تکرار شونده (repetitive sports) مانند دویدن یا دوچرخه سواری می پردازند.

علائم بورسیت پس آنسرین عبارتند از:

درد ناشی از بورسیت پس آنسرین را معمولا می توان با استراحت کاهش داد یا به طور کلی آن را برطرف نمود.

علل درد قسمت بیرونی زانو

قسمت بیرونی (جانبی) مفصل زانو، مانند قسمت داخلی زانو، متشکل از ساختارهای متقاطع مختلف است. میزان آسیب پذیری این ساختارها، به دلیل پیچیدگی مفصل زانو، در برابر صدمات بلند مدت و کوتاه مدت بیشتر است.

برخی از شایع‌ترین علل درد قسمت بیرونی یا جانبی زانو عبارتند از:

استئوآرتریت کمپارتمان جانبی

استئوآرتریت، علاوه بر کمپارتمان داخلی زانو و کاسه زانو، می تواند بر قسمت جانبی زانو (به نام کمپارتمان تیبیوفمورال جانبی) نیز تأثیر بگذارد.

علل و علائم OA کمپارتمان جانبی درست مانند علل و علائم استئوآرتریت کمپارتمان داخلی است. تنها تفاوت واقعی آنها به محل درد مربوط می شود؛ به طوری که در استئوآرتریت، درد در قسمت خارجی زانو احساس خواهد شد.

به طور کلی، از نظر آناتومی، بیومکانیک و درجه حرکت، بخش بیرونی زانو در مقایسه با بخش داخلی زانو کمتر مستعد ساییدگی و پارگی می باشد؛ به همین دلیل میزان بروز OA کمپارتمان جانبی کمتر از OA کمپارتمان داخلی است.

پارگی منیسک جانبی

پارگی منیسک جانبی یکی دیگر از علل شایع درد قسمت بیرونی زانو است. قسمت بیرونی منیسک ممکن است بر اثر آسیب های ناشی از پیچ خوردگی یا انحطاط ناشی از افزایش سن، دچار پارگی شود.

در حالی که علائم پارگی منیسک جانبی دقیقا مانند علائم پارگی منیسک داخلی هستند، اما تفاوت های کلیدی با همدیگر دارند. در پارگی جانبی، بیمار در چرخش زانوی خود احساس راحتی بیشتری را خواهد داشت، اما در صاف یا خم کردن کامل زانوی آسیب دیده، دچار مشکل خواهد شد.

علاوه بر این، پارگی منیسک داخلی ثبات آن زانویی را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد که به آن وزنی اعمال نشده باشد.

آسیب LCL

رباط جانبی خارجی زانو (LCL) بافت بسیار نازکی می باشد که از استخوان ران تا نازک نی (استخوان کوچکتر در قسمت بیرونی ساق پا) امتداد دارد. LCL مانع از خم شدن مفصل زانو به بیرون می شود و در نتیجه ثبات مفصل زانو را به همراه خواهد داشت.

رگ به رگ شدن رباط LCL و پارگی آن (مانند MCL) غالبا بر اثر چرخش یا تغییر جهت ناگهانی زانو رخ خواهند داد. ضربات مستقیم به داخل زانو نیز می توانند به LCL آسیب برسانند.

علائم پارگی LCL تا حد زیادی مشابه با علائم پارگی MCL هستند. با این حال، از آنجایی که این رباط در نزدیکی عصب پرونئال (که وظیفه حرکت دادن ساق پا و ایجاد احساس در آن را برعهده دارد) قرار می گیرد، آسیب LCL به فشردگی عصب و بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در پا منجر می شود.

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS)

سندرم باند ایلیوتیبیال (IT) یکی دیگر از علل بروز درد در قسمت جانبی زانو در دوندگان است. باند IT یک نوار بلند از بافت همبند می باشد که از قسمت خارجی ران لگن تا زانو امتداد دارد.

سندرم باند ایلیوتیبیال ظاهرا زمانی رخ می دهد که قسمت پایینی باند به تدریج شروع به تماس با انتهای استخوان فمور کند. اصطکاک ناشی از این حالت، که دائما در هنگام دویدن اتفاق می افتد، در نهایت به احساس درد یا سوزش در زانو منجر می شود.

علائم سندرم باند ایلیوتیبیال عبارتند از:

  • احساس درد در سمت بیرونی زانو
  • احساس اصطکاک در قسمت بیرونی زانو یا شنیدن صدایی شبیه به کلیک یا به اصطلاح صدای Clicking
  • پف کردگی یا تورم
  • دردی که با انجام فعالیت های مختلف ایجاد می شود یا با انجام فعالیت های متنوع افزایش می یابد.
  • دردی که از ران تا باسن را در بر می گیرد.

درد ناشی از سندرم باند IT، مانند بورسیت پس آنسرین، معمولاً حین انجام فعالیت های مختلف شدیدتر می شود و با استراحت نیز بهبود می یابد.

سایر علل درد کنار زانو

گاهی دردهای کنار زانو از اختلالاتی ناشی می شوند که لزوماً به یک طرف خاصی از زانو اختصاص ندارند. علی رغم موارد زیر، اضافه وزن و استفاده بیش از حد از مفصل زانو نیز می توانند باعث بروز مشکلاتی در زانو شوند.

کیست بیکر(Baker’s Cysts)

کیست بیکر یا کیست پوپلیتئال یکی دیگر از شایع ترین اختلالات زانو است. این کیست توده ای پر از مایع می باشد که ممکن است در پشت زانو بروز پیدا کند و ناراحتی و سفت شدن زانو را به همراه داشته باشد.

این کیست ها معمولا در اثر بروز مشکلاتی مانند آرتروز یا پارگی مینیسک در زانو به وجود می آیند. بیشتر این نوع از کیست ها را می توان با ایجاد تغییراتی در فعالیت های مختلف بیمار و همچنین با داروهای ضد التهاب درمان کرد. برخی دیگر از این کیست ها نیز ممکن است خود به خود از بین بروند، در حالی که بعضی از آنها را باید با جراحی رفع کرد.

بیماری ازگود اشلاتر(Osgood-Schlatter)

بیماری ازگود اشلاتر که در نوجوانان در حال رشد شایع است، به صورت التهاب در زیر زانو بروز پیدا می کند؛ به عبارت دیگر جایی که کشکک (کاسه زانو) به استخوان درشت نی می‌چسبد، رخ می دهد. این بیماری معمولاً در طول جهش رشد بروز پیدا می کند؛ یعنی درست در زمانی که استخوان ها، ماهیچه ها و تاندون های زانو  دستخوش تغییر می شوند. شرکت در فعالیت هایی مانند ورزش دو و پرش، خطر ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش می دهد.

در بیشتر مواقع، اقدامات ساده، مانند استراحت، استفاده از کمپرس یخ و داروهای بدون نسخه (OTC)، می توانند به تسکین درد ناشی از این بیماری کمک کنند. تمرینات کششی و تقویتی نیز در تسکین زانو درد ناشی از این بیماری مفید می باشند.

سرطان

سرطان استخوان یا سرطان هایی که استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهند نیز ممکن است باعث درد زانو شوند.

بروز سرطان استخوان در افرادی شایع تر است که اعضای خانواده آنها سابقه ابتلا به سرطان را داشته باشند. برخی از نشانه های سرطان استخوان عبارتند از:

  • شکستگی استخوان (به ویژه در اثر آسیب های جزئی)
  • درد استخوان که در شب شدیدتر می شود.
  • وجود یک توده یا نشانه های تورم در محل درد

عفونت

آرتریت سپتیک یا آرتریت عفونی نوع خاصی از عفونت است که می تواند به بروز درد در مفاصل خاص منجر شود. آرتریت سپتیک با گسترش عفونت از سایر نقاط بدن به مفصل یا مایع اطراف مفصل ایجاد می شود. این نوع عفونت غالبا توسط باکتری های استافیلوکوک، که بر روی پوست زندگی می کنند، ایجاد می شود و معمولا بر مفصل زانو تاثیر می گذارد.

تورم شدید، درد ناگهانی، تب و لرز از مهم ترین علائم این نوع عفونت می باشند. آرتریت سپتیک به ندرت بیش از یک مفصل را تحت تأثیر قرار می دهد. از این رو ممکن است تنها در یکی از زانوها احساس درد داشته باشید. در درمان این نوع زانو درد از آنتی بیوتیک و تخلیه مفاصل استفاده می کنند.

جراحت

آسیب به مفصل زانو امری نسبتاً شایع می باشد. زانو نه تنها در برابر پارگی و رگ به رگ شدن رباط، بلکه در برابر دررفتگی و شکستگی نیز آسیب پذیر است.

شکستگی استخوان های اطراف مفصل زانو، مانند استخوان ران، ممکن است با خرد شدن استخوان های آن ناحیه همراه باشد، که در این شرایط نیز احتمال دارد بخش های شکستۀ استخوان وارد مفصل شوند.

در این شرایط، سابولاسیون کاسه زانو و دررفتگی کشکک نیز ممکن است رخ دهند. سابولاسیون کاسه زانو زمانی رخ می دهد که کشکک زانو به صورت جزئی از شیار خود خارج شود. دررفتگی زانو نیز به دلیل خارج شدن کامل کشکک از شیار خود اتفاق می افتد. حرکت طبیعی زانو، چرخش زانو یا ضربه زدن به کشکک از پهلو از مهم ترین مواردی هستند که باعث بروز چنین آسیب هایی می شوند.

تشخیص درد پهلوی زانو

در تشخیص درد کنار زانو، پزشک به بررسی علائم و سابقه پزشکی بیمار و همچنین معاینه فیزیکی زانو می پردازد.

برای کمک به تشخیص علل درد کنار زانو، پزشک سوالات زیر را از بیمار خواهد پرسید:

  • پیش از شروع درد در حال انجام چه کاری بودید؟
  • آیا در زمان بروز آسیب یا بعد از آن احساس درد داشتید؟
  • آیا صدایی ناگهانی یا صدایی شبیه به ترکیدن چیزی را احساس کردید؟
  • آیا درد ثابتی را دارید یا احساس می کنید که درد می آید و می رود؟
  • آیا زانویتان بلافاصله متورم شد؟
  • آیا صرفا با انجام فعالیت های خاص، احساس درد می کنید؟
  • آیا صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت، احساس درد دارید؟
  • آیا با انجام دادن فعالیت های سنگین، زانو دردتان شروع می شود یا اینکه دردتان شدت بیشتر پیدا می کند؟
  • آیا احساس می کنید که مفصل زانویتان ثبات خودش را از دست داده است یا احساس می کنید که زانویتان خالی می شود؟
  • آیا زانویتان گیر می کند یا قفل می شود؟

در برخی از شرایط، پزشک با پرسیدن سوالات فوق می تواند به راحتی علت زانو درد را تشخیص دهد.

با این حال گاهی ممکن است برای تایید تشخیص علل زانو درد، انجام آزمایش های تصویربرداری ضروری باشد. برخی از گزینه های تشخیص عبارتند از:

  • اشعه ایکس: تصویربرداری با تابش اشعه ایکس همراه با دوز پایین برای تشخیص وارد شدن ضربه به زانو یا علائم OA، مانند تحلیل استخوان و خار استخوان.
  • اولتراسوند: ابزار غیرتهاجمی با استفاده از امواج صوتی که بیشتر در تشخیص مشکلات موجود در تاندون یا رباط استفاده می شود.
  • توموگرافی کامپیوتری (CT): فناوری تصویربرداری CT شامل چندین تصاویر با اشعه ایکس است که تصاویری سه بعدی از اعضای بدن را ارائه می دهد. این شیوه برای تشخیص شکستگی های کوچکتر یا ناهنجاری های استخوانی به کار می رود؛ زیرا تصویربرداری اشعه ایکس این نوع از شکستگی ها را معمولا نشان نمی دهد.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): برای ایجاد تصاویر دقیق از بافت های نرم، از امواج مغناطیسی و رادیویی قدرتمند استفاده می کنند. این شیوه برای تشخیص پارگی های کوچکتر LCL و MCL و همچنین علائم بورسیت یا آسیب تاندون به کار می رود.

درمان درد کنار زانو

انتخاب شیوه های درمان با توجه به علل بروز زانو درد و شدت علائم آن صورت می گیرد. برخی از دردهای زانو را می توان با درمان های خانگی کنترل کرد، در حالی که برخی دیگر نیاز به داروهای تجویزی یا درمان های تخصصی از جمله جراحی دارند.

درمان درد کنار زانو

درمان در منزل

برخی از آسیب های خفیف زانو را می توان در منزل و با استفاده از درمان های خودمراقبتی زیر مدیریت کرد:

  • استراحت: از پیاده روی غیر ضروری یا هر گونه فعالیت سنگین خودداری کنید.
  • استفاده از کمپرس یخ: قرار دادن کمپرس یخ روی زانو به مدت 15 تا 20 دقیقه می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. این کار را باید چند بار در روز تکرار کنید.
  • زانوبند آستین فشرده: زانوبندهای آستین فشرده و الاستیک از طریق کاهش جریان خون و ورود مایع به مفصل، می توانند از شدت تورم زانو بکاهند. همچنین می توانند به ثبات زانو کمک کنند.
  • بالا بردن زانو: با قرار دادن پا در ارتفاعی بالاتر از قلب، می توان جریان خون را به زانو کاهش داد و از شدت تورم و التهاب کاست.
  • مسکن های OTC: مصرف تیلنول (استامینوفن) در کاهش درد بسیار موثر است. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ادویل (ایبوپروفن) و آلو (ناپروکسن)، نیز می توانند به تسکین درد و همچنین التهاب کمک کنند.

گزینه های پزشکی

در صورتی که شدت جراحات وارده به زانو بالا باشد و با وجود استراحت و انجام درمان های خانگی همچنان درد مداومی را تجربه کنید، پزشک برای کنترل شرایط شما سعی می کند از درمان های متعددی دیگری استفاده کند که برخی از آنها عبارتند از:

  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی با کمک به افزایش ثبات مفصل زانو به بهبود رباط آسیب دیده کمک می کند و همچنین انعطاف پذیری را در مبتلایان به OA زانو، سندرم باند ایلیوتیبیال یا بورسیت پس آنسرین افزایش می دهد.
  • تزریق کورتیزون: تزریق داروی استروئیدی به فضای زانو که با کاهش التهاب همراه خواهد بود و درد را به مدت طولانی تری تسکین خواهد داد.
  • اسید هیالورونیک: تزریق یک روان کننده مصنوعی به فضای مفصل برای بهبود تحرک و کاهش درد در مبتلایان به OA شدید زانو.
  • پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): در پی آر پی زانو خون فرآوری شده بیمار را به زانو خودش تزریق می کنند تا بتوانند روند بهبودی تاندون ها، رباط ها و مفاصل آسیب دیده را تسریع ببخشند.
  • درمان با سلول های بنیادی: تزریق سلول بنیادی که از چربی بیمار گرفته میشود باعث کاهش التهاب مفصل، ترمیم بافت و تسکین درد میشود.
  • جراحی: در جراحی OA زانو، مفصل زانو را به طور کلی تعویض می کنند و گاهی نیز ممکن است تنها بخشی از آن را تعویض نمایند. از جراحی آرتروسکوپی برای ترمیم بافت های آسیب دیده در مبتلایان به پارگی منیسک یا پارگی MCL یا LCL استفاده می کنند.

پیشگیری از درد کنار زانو

پیشگیری از درد کنار زانو به اشکال مختلفی قابل انجام است؛ به طوری که انتخاب شیوه های پیشگیری به بیماری های زمینه ای در افراد مختلف بستگی دارد. در این قسمت قصد داریم به برخی از راه های پیشگیری از بروز درد کنار زانو یا زانو درد بپردازیم. برخی از راه های پیشگیری از ایجاد درد در کنار زانو عبارتند از:

  • انجام حرکات کششی قبل و بعد از ورزش: برای پیشگیری از سندرم باند ایلیوتیبیال یا بورسیت پس آنسرین، با انجام حرکات کششی منظم می توان انعطاف پذیری عضلات همسترینگ و چهارسر ران را حفظ کرد. فیزیوتراپ و مربی شخصی سعی می کنند تا از طریق ارائه تکنیک های اصولی برای انجام ورزش هایی مانند دو یا دوچرخه سواری، فشار کمتری بر مفاصل شما وارد شود.
  • گرم کردن بدن را قبل از انجام تمرینات ورزشی دست کم نگیرید: گرم کردن بدن قبل از انجام تمرینات ورزشی، به ویژه در ورزش های پرتحرک مانند بسکتبال، برای پیشگیری از بروز آسیب های جدی به زانو امری ضروری است.
  • عضلات خود را تقویت کنید: با تقویت منظم عضلات چهارگانه، همسترینگ و عضلات لگن از طریق انجام تمرینات خاص می توان خطر رگ به رگ شدن MCL یا LCL را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. بهره مندی از دانش و تجربه یک متخصص پزشکی ورزشی می تواند به بهبود نحوه دویدن و پرش اصولی شما کمک کند.
  • در انتخاب نوع ورزش خود تجدید نظر کنید: اگر تمرینات سختی مانند دویدن را انجام می دهید، بهتر است سراغ تمرینات راحت تر بروید. ورزش های آبی مانند شنا یا ایروبیک در آب در کاهش فشار روی مفاصل نقش بسزایی دارند. دوچرخه سواری در مقایسه با ورزش دو، تنش کمتری را به مفاصل زانوها وارد می کند.
  • وزن ایده آل خود را حفظ کنید: وقتی نوبت به پیشگیری از بیماری های دژنراتیو مانند OA یا پارگی منیسک می رسد، حفظ وزن ایده آل اهمیتی مضاعف پیدا خواهد کرد. چاقی بر مفاصل فشار وارد می کند و خطر بروز هر دوی این شرایط و پیشرفت آنها را افزایش می دهد.
  • arch support را امتحان کنید: پژوهش ها ثابت کرده اند که arch support (ابزاری برای کاهش درد است که در کف پا قرار می دهند) نیز به کاهش درد پا کمک می کند. از طرف دیگر ناراحتی پا می تواند باعث مشکلات ساختاری مانند درد قسمت داخلی زانو شود. arch support حتی می تواند آسیب های ناشی از آرتروز زانو را کاهش دهد، اما نتایج تحقیقات در این زمینه متفاوت هستند.

چه زمانی برای درد کنار زانو باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائم زیر، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • در صورتی که نتوانید بر روی زانوی خود وزنی را وارد نمایید.
  • حتی در صورتی که به زانوی خود وزنی را وارد نمی کنید؛ درد شدیدی را در مفصل زانویتان احساس می نمایید.
  • زانویتان قفل می کند یا از آن صدایی شبیه به کلیک به گوشتان می رسد.
  • تغییر شکل زانو یا بد شکل شدن آن.
  • در صورتی که نتوانید زانویتان را خم کنید یا تا آخر آن را صاف نمایید.
  • احساس تب، قرمزی یا داغ شدن اطراف زانو یا تورم زیاد.
  • تجربه هر گونه درد، تورم، بی حسی، گزگز یا تغییر رنگ در زانویی که در آن احساس درد دارید.

پس از سه روز تلاش برای انجام درمان های خانگی همچنان حس می کنید که درد زانویتان از بین نرفته است.

در حال حاضر درمان زانو درد و آرتروز زانو با سلول های بنیادی بعنوان جدیدترین متد درمانی، در کلینیک درد افتخار با بیشترین رضایت بیماران انجام میشود.

‫0/5 ‫(0 نظر)
اشتراک گذاری مطلب: