آرام بخشی در زیر پوست بیمار با دستگاه دارورسان

آرام بخشی در زیر پوست بیمار با دستگاه دارورسان

از مصرف دارو خلاص شوید
احساس درد یکی از دلایل اصلی مراجعه بیماران به پزشک است. احساس درد شدید نه تنها نشان دهنده یک مشکل جسمانی در شخص است، بلکه آثار روانی نیز به بیمار و خانواده او تحمیل می کند. یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که بین 10 تا 55 درصد از مردم با درد دست و پنجه نرم می کنند. علاوه بر دردهای عادی، درد سرطان نیز قابل توجه است و بیشتر بیماران سرطانی ، درد شدید را به عنوان بخشی از زندگی خود پذیرفته اند.
دارو؛ اولین گزینه پیشنهادی برای دردهای مزمن
وقتی بیمار برای درد به پزشک مراجعه می کند، دارو اولین نسخه تجویزی پزشک خواهد بود. داروها در بیماران مختلف به طور یکسان مؤثر نیستند. پزشک با توجه به شدت درد، علت درد و میزان تأثیر داروی مسکن روی بیمار داروی خاصی با دوز مناسب برای بیمار تجویز می کند. این داروها با روش های مختلفی مانند خوردن و یا تزریق به محل هدف رسانده می شوند.
برخی داروها در صورت تزریق در محل درد و یا محل اعصاب درد، بهترین اثر را نشان می دهند. این داروها به اصطلاح بلوکه کننده اعصاب درد هستند.
در مواقعی که نیاز به تزریق دارو در دوره زمانی طولانی باشد، پزشک می تواند دارو را به وسیله یک دستگاه دارورسان در زیر پوست، به بدن بیمار برساند.
نخاع مانند بزرگراهی است که پیام های درد را به مغز می رساند. دستگاه دارورسان تسکین دهنده درد را به طور مستقیم به فضای داخل نخاعی هدایت می کند. وقتی دارو به طور مرتب با دوز معین به محل اعصاب درد می رسد، پیام درد به مغز ارسال نمی شود و بیمار احساس درد نمی کند. خوشبختانه این روش عوارضی را که مصرف خوراکی دارو به بیمار تحمیل می کند ندارد.
کاربردهای دستگاه دارورسان به نخاع
دستگاه دارورسان برای تسکین درد افرادی که درد شدید و مزمن دارند مناسب است. مشکلات زیر از جمله کاربردهای این روش هستند:

  • عدم موفقیت جراحی ها برای درمان درد عصب سیاتیک پا
  • درد سرطان
  • رفلکس دیستروفی سمپاتیک
  • سوزش ناشی از آسیب عصب محیطی
  • التهاب دردناک و زخم مننژ (لایه محافظ از اعصاب نخاعی)
  • پانکراتیت مزمن (درد مزمن شکمی ناشی از التهاب یا انسداد مجرای لوزالمعده)
این مطلب را از دست ندهید!
درمان تمام دردهای مزمن جراحی نیست

دستگاه دارورسان چگونه عمل می کند
pain_pumps_drugdelivery02
برخلاف داروهای خوراکی که برای رسیدن به محل هدف (که در اینجا نخاع است) باید در تمام بدن گردش پیدا کنند، دستگاه دارورسان به نخاع، دارو را درست در نقطه هدف آزاد می کند. این دستگاه از یک پمپ و یک کاتتر (لوله نازک و قابل انعطاف) تشکیل شده است که با جراحی در زیر پوست قرار می گیرند. پمپ دارو را در داخل خود قرار می دهد و از طریق کاتتر به اعصاب می رساند. این دستگاه در داخل شکم بیمار قرار می گیرد. یک انتهای کاتتر در داخل نخاع قرار می گیرد و انتهای دیگر آن به دستگاه پمپ متصل می شود.
پاسخ دادن به این سؤال که آیا دستگاه دارورسان روش مناسبی برای درمان درد شدید بیمار است یا خیر، نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. برای این منظور متخصص باید وضعیت سلامتی بیمار را به طور کامل بررسی کند. دکتر باقرزادی دارای تخصص آنستزیولوژی و فوق تخصص درد، تجهیزات لازم و مهارت کافی در این زمینه را در اختیار دارند. برای اطلاعات کامل تر به درمان دردهای مزمن با دستگاه دارو رسان به نخاع مراجعه نمایید.

منابع

http://www.medtronicneuro.com.au/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov//
https://www.medtronic.com//
http://backandneck.about.com/
http://www.mayfieldclinic.com/

‫0/5 ‫(0 نظر)
اشتراک گذاری مطلب: